• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Hej,

Jag är intresserad av att få höra hur andra medlemmar som är högt skuldsatta, med lågt UC-score, betalningsanmärkningar, med eller utan löneutmätning, skuldsanering, och/eller övriga hinder har löst era boendesituationer? Jag syftar främst på er som inte haft något annat val än att förändra ert boende pga skuldsättningen. Exemplevis sälja en bostad, utmätning av bostad, vräkt pga obetald hyra, separation, sänka total boendekostnad etc.

Jag tror att många kan vara i samma situation som jag själv. Jag bor idag med ett sk. korttidsskontrakt med 1 månads ömsesidig uppsägningstid för värd respektive hyresgäst. Det finns med andra ord ingen säkerhet i mitt nuvarande boende. Inom en period av ett halvår kan jag bli uppsagt med 1 månads varsel och om det vill säg illa - hamna på gatan. Hemlöshet kan alltså vara ett fullt realistiskt scenario.

Efter att ha köat i ca 15 år hos bostadsförmedlingen i min kommun, började jag få en del visningskallelser och ligga rätt bra till i kön bland de som visat intresse.
Till slut fick jag ett erbjudande om en attraktiv hyresrätt. Naturligtvis blev jag inte godkänd och fick beskedet att jag inte bör lämna intresse för några bostäder under överskådlig framtid tills min skuldsituation förbättrats. Jag fick även de uppmuntrande orden "du kommer aldrig få en bostad såsom din ekonomi ser ut" från kommunens representant på förmedlingen.

Slutsatsen jag drar är att förstahands-hyresmarknaden är stängd för mig. Andrahandsmarknaden likaså, där ockerhyror råder och minimum tre månadshyror i cash i förskott oftast gäller. Köpa boende är förstås helt otänkbart. Hyra/låna/bo inneboende av/hos familjemedlem, släkting, vän, barn, eller bekant är heller ej aktuellt, då de är icke existerande. Det är dessutom svårare att knyta nya kontakter som gammal gubbe, än om man varit 25. Familjen har inte inte funnits där på flera år, då de tagit avstånd från mig pga skuldsituationen.

Vad återstår egentligen för alternativ för en person i min situation? Är man förvisad till härbärgen, välgörenhetsorganisationer, kyrkor - eller rentav tält, övergivna gamla hus, eller en sovsäck under broar? Jag uppfyller inte kriterierna för någon form av stödboenden från kommunen, eller annan form av offentligt stöd. Jag tillhör ej heller de målgrupper som socialtjänsten hjälper.

Min erfarenhet sedan tidigare när jag sökt samhällets stöd är att min kategori, där skuldproblematiken uppkommit pga mångårigt spelberoende och oansvarigt, destruktivt leverne i övrigt - oftast står bland de längst ned på prioriteringslistan. Man får lite "skylla sig själv" - kan man läsa mellan raderna. Min tidigare handläggare hos Kronofogden sa även att spelmissbruk som orsak till varför skulderna uppkommit, oftast inte var ett legitimt skäl till att vara kvalificerad för skuldsanering.

Jag vill gärna höra hur andra som befinner/har befunnit sig i en liknande situation som min har gjort eller hoppas kunna göra för att lösa sin boendesituation? Har ni några tips och råd att ge mig? Jag ställer frågan i det här forumet eftersom jag specifikt söker information om hur man gör som överskuldsatt - med betalningsanmärkningar, utmätning och hela baletten - när inga/ingen inom den reguljära bostadsmarknaden verkar vilja ta i en med tång?

Jag hoppas någon orka läsa min långa story. Tack på förhand!

/Christian
Förstahandskontrakt privat större hyresvärd , (borgenär tills jag har noll i skuldsaldo (juni 2023) sedan övergår det till mitt eget kontrakt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Behöver du bo kvar i Stockholm? Kanske lättare att hitta bostad någon annanstans. Har själv bott i flera hyresrätter och alla hyresvärdar tar inte kreditupplysningar. I mitt fall två privata hyresvärdar som ej tog kreditupplysning när jag fick förstahandskontrakt. På mindre orter fr.a. gamla bruksorter kan det vara överskott på lägenheter och hyresvärdarna är då inte så nogräknade tänker jag.
 

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Behöver du bo kvar i Stockholm? Kanske lättare att hitta bostad någon annanstans. Har själv bott i flera hyresrätter och alla hyresvärdar tar inte kreditupplysningar. I mitt fall två privata hyresvärdar som ej tog kreditupplysning när jag fick förstahandskontrakt. På mindre orter fr.a. gamla bruksorter kan det vara överskott på lägenheter och hyresvärdarna är då inte så nogräknade tänker jag.
Tack för svaret och omtanken. Jag önskar att dina förslag kunde vara aktuella för mig. Svaret på din fråga är dock, ja, det behöver jag definitivt. Med den typ av jobb jag har funkar det inte någon annanstans i Sverige. Jag tillhör också en minoritetsgrupp som de inte brukar gilla på små orter. Det är svårt att känna sig trygg och säker för en sådan som mig om man inte har storstadens skydd av mångfald och anonymitet, som är en förutsättning för mig.
Däremot både kan och skulle jag gärna bo utomlands. Där är det dessutom tio gånger lättare att skaffa bostad etc, samt jag har både familj och vänner i flera EÙ-länder, vilket jag inte har i Sverige längre. Jag tror dock inte att det är möjligt att man får bo utomlands när man har ett så stort skuldsaldo hos Kronofogden som jag har och det blir tal om löneutmätning m.m. .
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Håller med Kronofogden. De flesta människor har nog inget emot andra oavsett vad för minoritetsgrupp man tillhör. Men det som brukar ogillas är när andra ska förklara hur man ska leva och vara, t.ex. veganer som hela tiden ska förklara att jag borde sluta äta kött och liknande. Kan du hålla dig från sånt så är du nog lika välkommen som vem som helst.
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Kan verkligen de kommunala bostadsbolagen neka pga betalningsanmärkningar?

De är ju ägda utav och till för medborgarna.
Låter helt galet.

i övrigt så GÅR det alltid hitta någonting, det kräver så klart mycket nedlagd tid och en del tur. Men det är aldrig kört.
 

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Då måste du tillhöra gruppen fördomsfulla, uppblåsta storstadsbor. Det är den enda gruppen jag kan komma på som man "inte gillar" på små orter i Sverige 2022.
Ja, precis exakt! Det är exakt den jag tillhör. Dryg som fan och bättre än alla andra. Du bevisar ju exakt varför man inte kan bo på småorter. Hittade du hit från Flashback, eller? Var fick du luft ifrån och vem hade bett dig svara och försöka var rolig på andras bekostnad?

Det här är så lågt. Här försöker man vara seriös och så kommer en jante-tönt och tolkar det som att det skulle vara något fel att bo på småorter? Var står det någonstans i mitt svar? Helt otroligt. Höjden av cynism och oförstående. Upplysta människor både vet och förstår alla behov är individuella. De respekterar det också. Jag har inte valt min sjukdom och mina funktionsnedsättningar.
F.ö. är jag är själv uppvuxen på landet. Jag känner till det mycket väl. När jag sa att det var något fel med det. Kom inte och snacka med mig om fördomar....

Vem sa något om att det var så enkelt så att det handlar "att gilla"?? Läs inte in saker som inte finns och du uppenbarligen inte verka förstå. Tänk om man hade lyxen att kunna välja och vraka så att man kunde selektera endast det man "gillar"....
 
Senast ändrad:

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Ja, precis exakt! Det är exakt den jag tillhör. Dryg som fan och bättre än alla andra. Du bevisar ju exakt varför man inte kan bo på småorter. Hittade du hit från Flashback, eller? Var fick du luft ifrån och vem hade bett dig svara och försöka var rolig på andras bekostnad?

Det här är så lågt. Här försöker man vara seriös och så kommer en jante-tönt och tolkar det som att det skulle vara något fel att bo på småorter? Var står det någonstans i mitt svar? Helt otroligt. Höjden av cynism och oförstående. Upplysta människor både vet och förstår alla behov är individuella. De respekterar det också. Jag har inte valt min sjukdom och mina funktionsnedsättningar.
F.ö. är jag är själv uppvuxen på landet. Jag känner till det mycket väl. När jag sa att det var något fel med det. Kom inte och snacka med mig om fördomar....

Vem sa något om att det var så enkelt så att det handlar "att gilla"?? Läs inte in saker som inte finns och du uppenbarligen inte verka förstå. Tänk om man hade lyxen att kunna välja och vraka så att man kunde selektera endast det man "gillar"....
Fast du ger ju ett intryck utav att vara ”en jobbig, stressad stockholmare” med fördomar om småorter.
Är från storstad och har bott i många småstäder i mitt liv, aldrig känt mig lika välkommen eller hemma som i mindre orter.

du ignorerar alla råd du får, och istället kastar du bara paj runt omkring dig. Förstår att det är en jobbig och stressig sits, men du beter dig rätt otrevligt mot folk som försöker ge råd.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Du säger att du har jobb - bra så. Då har du alltså en fast inkomst. Kan man utgå ifrån att du är fast anställd och har månadslön?

Du säger att du inte kan flytta utanför sthlm. Okej - om du stryker småorter då. Ta Eskilstuna då. Där kan du få tag i boende samt pendal till ditt jobb i sthlm.

Kan du få bevis från hyresvärdwn du har idag om att du har skött hyran = se till att få det.

Kan du kontakta KFM självmant och prata om start av löneutmätning så att det kommer igång? Det är ju nästan bättre det än att sitta och vänta in det, då vet du ju att du alltid har till hyra, resa till jobb samt 5157 kr till övrigt. Dvs det verkar ju som om det blir enklare för dig att leva då.

Kan du prata med nuvarande hyresvärd om chans att få 1:kontrakt? Har du skött sig där torde det ju finnas en liten chans där.
 

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Fast du ger ju ett intryck utav att vara ”en jobbig, stressad stockholmare” med fördomar om småorter.
Är från storstad och har bott i många småstäder i mitt liv, aldrig känt mig lika välkommen eller hemma som i mindre orter.

du ignorerar alla råd du får, och istället kastar du bara paj runt omkring dig. Förstår att det är en jobbig och stressig sits, men du beter dig rätt otrevligt mot folk som försöker ge råd.
Du tycker alltså att orden "Då måste du tillhöra gruppen fördomsfulla, uppblåsta storstadsbor. Det är den enda gruppen jag kan komma på som man "inte gillar" på små orter i Sverige 2022" är trevligt att skriva och är "goda råd" I så fall kan vi sätta punkt för diskussionen här och nu.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp